East coast - Reisverslag uit Montréal, Canada van Kim Rietjens - WaarBenJij.nu East coast - Reisverslag uit Montréal, Canada van Kim Rietjens - WaarBenJij.nu

East coast

Door: Kim Rietjens

Blijf op de hoogte en volg Kim

19 Juni 2017 | Canada, Montréal

Hallo allemaal!

Ben ik weer na ik 20 dagen te hebben rondgereisd in Oost Canada! Na 7279 km te hebben afgelegd in het busje, 15 uur doorgebracht op de Ferry, 9 parken bezocht, 117 km gehiked in 36 uur en tenslotte nog de steden St. John en Québec bezocht. Ik zal proberen om eens niet alles in detail te vertellen maar alleen de hoogtepunten te beschrijven. Ook al gaat dit lastig worden want eigenlijk was alles super leuk en vet om te zien.

Ten eerste, het leven in het busje. Dit beviel erg goed, iedere avond zochten we een nieuw plekje van Walmart tot kampeerground in het park tot mooie plekjes die we tegen kwamen. Een ochtend zelfs een eland met jong zien langslopen. Verder kookte we iedere avond lekker buiten, ook al moesten we door de regen soms ook het eten van de dag ervoor koud opeten. Maar dit was wel grappig:p. Slapen in het busje was echt ideaal en voelde als het nieuwe thuis voor 3 weekjes.

De leukste hike die we gedaan hebben vond ik tablelands. Dit was in Gros Morne, Newfoundland. Het was geen uitgezette trail maar eentje op coördinaten. Nadat Xaviera had uitgevonden hoe de militairen manier van coördinaten in Google maps konden worden ingevoerd wisten we dat we het konden gaan doen. Tablelands is eigenlijk over de mantel van de aarde lopen, op 5 plekken in de wereld is dit te zien en blijkbaar is in Gros Morne de enige mogelijkheid om er overheen te lopen. Het omhoog klimmen was erg leuk en ook cool om gewoon tussen de sneeuw omhoog te gaan. Door de sneeuw moesten we wel wat omlopen omdat het gevaarlijk was om hier overheen te gaan omdat je niet kon zien hoe dik het was en hoe diep het eronder was. Uiteindelijk op de weg naar beneden nog stukje kunnen afsnijden door door de sneeuw naar beneden te glijden. (2 andere Canadezen die we op het einde van de dag tegenkwamen, de rest van de dag p niemand gezien, deden dat, dus we dachten dan kunnen wij het ook!:p En dit was niet over een riviertje waardoor je er niet doorheen kon zakken) Uiteindelijk hebben we er 8 uur over gedaan. Erg leuk om een keer een hele dag met 1 hike bezig te zijn aangezien we meestal maar 1 dag in een park waren en dan toch meer dan 1 hike wilde doen. In Gros Morne waren we 3 dagen, dus ideaal.

Verder was de Cabot trail erg gaaf om te rijden en om de hikes daar te lopen. Ook nog een vrouwtjes eland op ongeveer 2 meter afstand gezien tijdens een van de hikes, we waren er al langs gelopen tot dat ik in een keer iets hoorde en achterom keek en ze rustig tussen de bomen naast ons stond:p. Verder hier ook nog een berg opgeklommen met super mooi uitzicht over het water en de andere bergen.

In de andere parken ook nog genoeg mooie dingen gezien, veel watervallen, mooie uitzicht punten en meren. Oost Canada staat namelijk vooral bekend om haar vele meren. Ook zijn we een keer de berg opgeklommen, alleen toen we na 3 uur boven kwamen was het nog steeds mistig en was ons zicht ongeveer 1 meter. Beetje jammer, maar de trail was gelukkig wel leuk om te doen.

In St John nog naar het meest oostelijke puntje van Noord Amerika geweest (niet alleen Canada maar Noord Amerika). Ofja op 20 meter afstand. Het pad naar het echte meest oostelijke puntje werd klaargemaakt voor het touristenseizoen. Dit was overigens in meerdere parken te merken aangezien niet altijd alle trails open waren en er ook overal aan de weg gewerkt werd. Opzich was dit ook een voordeel want we konden, wanneer we geen goede gratis plek konden vinden, nog makkelijk terecht op de camping in het park. En ook de trails waren we vaak genoeg de enige, waardoor je op het uitkijkpunt niet nog 10 andere mensen er voor hebt staan.

We hebben onze oost trip afgesloten met Canyoning, iets wat Xaviera heel erg graag wilde doen. Canyoning is eigenlijk het afdalen van een waterval!:) We hebben dit springend (vanaf 3m hoogte als startpunt) glijdend en abseilend gedaan in verschillende delen. Erg cool om te doen!

Zondag in Montreal afscheid genomen van Xaviera na een top trip van 3 weken! Daarna ben ik doorgegaan naar de nicht van Moby (meisje van exchange semester). Ze hebben ons de stad laten zien en zijn nog bij ouders van haar vriend gaan eten en daarna nog naar festival geweest, erg leuk!

Vanochtend vroeg op gestaan, en ga zo boarden! Dus foto's kunnen wellicht over aantal uur komen:p Als het goed is kom ik om half 11 aan in Vancouver en Bart om 11 uur, dus nog eventjes wachten :):)

Oké het is toch een beetje lang geworden haha, I am sorry!

X Kim

• 19 Juni 2017 - 14:47

Annemarie:

Hoi Kim, wat doe jij ontzettend leuke dingen!! Heel veel plezier de komende weken weer samen met Bart!! X Annemarie (en Anno)

• 20 Juni 2017 - 08:51

Margreet:

Ha Kim, wat een prachtige reis heb je gemaakt en wat ben je aan het genieten. Wat bijzonder dat het zo goed klikte met Xaviera, da's toch een toevalstreffer die je van te voren niet kunt bedenken!!! Super om zo'n gelijkgestemd maatje te hebben! En nu dus lekker met Bart nog een tijd trekken. Heel veel plezier!!! Groetjes, ook aan Bart! Margreet